• day-6-365-when-i-was-happy-to-hold-all-this-money-1_4
  • hole-1_4
  • splash-flickr-colors_4

Jak dbać o samochodowe turbosprężarki?

 

turbosprężarkaRozwój wielu gałęzi przemysłu przyczynił się do dynamicznego rozwoju motoryzacji, czego efekty możemy podziwiać dzisiaj, obserwując najnowsze modele pojazdów oraz ich doskonałej jakości wyposażenie. Jeszcze jakiś czas temu absolutnym luksusem było oświetlenie ksenonowe oraz samochodowa klimatyzacji, dzisiaj już możemy cieszyć się pełną elektroniką pojazdową oraz wszelkiego rodzaju udogodnieniami, takimi jak chociażby turbodoładowanie. Turbosprężarki kojarzone są najczęściej z bardzo szybkimi samochodami wyścigowymi, jednak dzisiaj coraz częściej znaleźć je można także w zwykłych pojazdach, stosowanych regularnie na naszych drogach. Przyczyna takiego stanu rzeczy jest bez wątpienia wiele czynników, jednak w pierwszej kolejności pojawia się zazwyczaj fakt, że zainteresowanie współczesnych kierowców koncentruje się wokół ekonomiki jazdy. Właścicielom samochodów zależy przede wszystkim na tym, żeby ich pojazdy odznaczały się zwiększoną mocą i jak najniższym zużyciem paliwa, co bez wątpienia wpłynęło na działanie producentów samochodów, dokładających wszelkich starań, aby ich posunięcia odpowiadały potrzebom i oczekiwaniom ich klientów.

 

Właśnie dlatego w nowoczesnych pojazdach konsekwentnie umieszczane są mniejsze silniki, posiadają one jednak wspomniane już turbodoładowanie, które ma na celu zniwelowanie problemów z jazdą i zwiększanie mocy auta. Twórcy i konstruktorzy samochodów coraz chętniej montują turbiny w silnikach o zmniejszonej pojemności, po to, aby możliwe było zmniejszenie zużycia paliwa i poprawienie mocy silnika, jednak takie korzyści nie są uzyskiwane całkowicie ?za darmo?. Ze względu na to, że turbosprężarki pracują w ekstremalnie wysokich temperaturach i wymagają intensywnego generowania ciepła, silniki zaopatrzone w tego typu elementy muszą być raczone odpowiednimi olejami syntetycznymi, rekomendowanymi przez odpowiednich producentów. Ryzykiem stosowania takich udogodnień może być jednak częsta naprawa turbosprężarek, przede wszystkim dlatego, że narażanie pracy silnika na bardzo wysoką temperaturę, sięgającą czasami nawet 800 stopni Celsjusza, zachęca producentów samochodów do wydłużania okresów przeglądów. Regularne poddawanie pojazdu przeglądom technicznym może jednak zapewnić przedłużenie życia turbiny oraz całego silnika, przede wszystkim dlatego, że wraz z wymianom oleju, usuwa się wszelkie ciała stałe w postaci sadzy i opiłków, co może przekładać się na zatykanie kanałów olejowych oraz uszkadzania łożysk. Naprawa turbosprężarek nie powinna się jednak odbywać w podrzędnym warsztacie, przede wszystkim dlatego, że współczesne modele samochodów wymaga doskonałej znajomości budowy i konstrukcji określonego modelu. Podobnie, jak w przypadku oświetlenia ksenonowego, samodzielnie naprawy mogą skutkować niebezpiecznymi skutkami ubocznymi, tak samo turbosprężarki mogą wymagać doskonałej wiedzy i umiejętności. Oleje i filtry są tymi elementami, które w pierwszej kolejności odpowiadają za właściwą pracę turbiny, dlatego też nie powinno się oddawać ich w ręce niepowołanych osób.

mechanika samochodowaNieterminowa wymiana oleju oraz niedokładnie wyczyszczony układ olejowy może pociągać za sobą generowanie poważnych uszkodzeń turbiny, dlatego też zawsze najrozsądniejszym posunięciem jest zlecanie przeglądów kompetentnym i autoryzowanym serwisom. Naprawa turbosprężarek nie musi być oczywiście czymś absolutnie niespotykanym i trudnym do zrealizowania, przede wszystkim dlatego, że coraz więcej pojazdów zaopatrzonych jest w tego typu rozwiązania technologiczne. Istotne jest jednak to, że wprowadzanie turbodoładowania do samochodów sprawia, że z czasem będą się ona pojawiać na rynku wtórnym, przez co naprawa poszczególnych części i podzespołów będzie niezbędna w zdecydowanej większości przypadków. Wiadomo oczywiście, że nic nie psuje się samoistnie, przez co największy wpływ na wszelkiego typu awarie mają sami kierowcy. Niewłaściwe korzystanie z potencjału turbosprężarek, nieekonomiczna jazda oraz rzadkie przeglądy techniczne mogą sprawić, że prędzej czy później samochód zacznie odmawiać współpracy. Najczęściej w przypadku tego typu silników konieczna jest wymiana turbosprężarki już po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów, co nie zgadza się z powszechnie przyjętym stwierdzeniem, że naprawa turbosprężarek powinna zbiegać się dopiero z awariami silników. Serwisowanie jakiejkolwiek części z tego układu wymaga ogromnych nakładów finansowych, przez co opłacalność jazdy w skrajnych przypadkach może stanąć pod znakiem zapytania. Może się zdarzyć, że awaria turbosprężarki będzie spowodowana jakimiś błędami konstrukcyjnymi, najczęściej jednak wina leży po stronie niewłaściwej eksploatacji pojazdu. W pierwszej kolejności powinno zwracać się uwagę na sam olej, przede wszystkim dlatego, że kierowcy starają się oszczędzać na każdym kroku. Nieodpowiednio dobrany olej może sprawić, że wszelkiego typu zanieczyszczenia stałe albo jego niskie ciśnienie będzie niszczył turbosprężarkę. Więcej na temat samych turbosprężarek można poczytać na stronie http://www.kramex.net.pl/, gdzie zawarto porady dotyczące nie tylko odpowiedniego używania urządzenia, ale także informacje o tym, co zrobić gdy turbosprężarka się zepsuje.

Im częściej będzie wymieniany, tym lepiej, nawet jeżeli producent zaleca rzadsze zmiany. Czas wymiany oleju można skrócić nawet do 15-20 tysięcy kilometrów, co będzie korzystne dla naszych samochodów, ponieważ zużycie łożyska turbosprężarki będzie zdecydowanie wolniejsze. Za każdym razem kiedy wymieniamy olej, oczyszczamy cały układ z zabrudzeń, sadzy i opiłków, co zdecydowanie przyspiesza pracę silnika i nie powoduje niekorzystnych zarysowań i otarć. Dobrze dopasowany olej musi być też wyposażony w szereg właściwości, których nie posiadają przeciętnej jakości płyny, mowa tu przede wszystkim o opcji utrzymywania stałej lepkości niezależnie od temperatury, która powinna być wytłuszczona na opakowaniu oleju. Najprostszym rozwiązaniem jest oczywiście zaopatrywanie się w akcesoria rekomendowane przez producenta silnika, co znacznie ułatwia selekcję elementów. Istotne jest także tankowanie paliwa na sprawdzonych stacjach, schładzanie turbiny po przejechaniu znacznej ilości kilometrów, nie ruszanie z miejsca od razu po uruchamianiu jednostki oraz nie wyłączanie silnika bezpośrednio po zakończeniu jazdy na wysokich obrotach.